خانه / آشپزی / غذای اصلی / طرز تهیه ماکارونی دمی با سویا و گوشت چرخ کرده

طرز تهیه ماکارونی دمی با سویا و گوشت چرخ کرده

ماکارونی (macaroni) یکی از گونه‌های پاستا می‌باشد که به‌طور سنتی شکل گرفته و در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی در کارخانجات به‌صورت خشک تولید می‌شود. در کشورها و مناطق گوناگون ماکارونی معنا و اشکال متفاوتی دارد به‌طور مثال در ایتالیا ماکارونی اشاره به‌نوعی پاستا به شکل میله‌ای سوراخ‌دار کوتاه است و یا در ژاپن بیشتر به‌گونه‌ای پاستا گفته می‌شود که شکل ظاهری آن به‌صورت میله‌ای کوتاه سوراخ‌دار یا به شکل صدف یا طرح‌های گوناگون دیگر است.

طرز تهیه ماکارونی با سویا و گوشت چرخ کرده
طرز تهیه ماکارونی با سویا و گوشت چرخ کرده

در ایران واژه‌ی «ماکارونی»، هم‌معنا با پاستا و به‌صورت گسترده برای انواع اسپاگتی و ماکارونی طرح دار و غیره به کار می‌رود. اکنون در ادامه به شما طرز تهیه ماکارونی دمی با سویا و گوشت چرخ کرده را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم

  • ماکارونی ۴۰۰ گرم
  • گوشت چرخ‌کرده مخلوط شود با سویا ۲۰۰ گرم
  • قارچ ۶ عدد
  • فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوجه‌فرنگی (دو قاشق غذاخوری رب گوجه)       ۴ عدد
  • سبزی معطر ۱ فنجان

طرز تهیه ماکارونی

این دستور برای چهار نفر است و زمان تهیه آن ۳۵ دقیقه و زمان پخت آن حدود ۳۰ دقیقه است.

  1. ابتدا نیم ساعت سویاها رو در آب ولرم بریزید تا کاملاً خیس بخورند و سپس آبکش کنید و سویای خیس شده و گوشت چرخ‌کرده را همراه یک عدد پیاز باهم میکس کنید تا یکدست شوند.
  2. یک عدد پیاز را خردکنید و در روغن سرخ‌کنید وقتی پیاز طلایی شد، مخلوط گوشت و سویا را به آن اضافه کنید تا آب آن کشیده شود. بعد کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید.
  3. گوجه‌ها را میکس کنید و نیمی از آن را در این مرحله به مواد اضافه کنید و قارچ‌ها را به‌صورت جداگانه با حرارت زیاد سرخ‌کنید و به مواد بیفزایید.
  4. فلفل دلمه را نگینی خردکنید و در تابه بریزید و در صورت تمایل به استفاده از سبزی معطر در این مرحله سبزی را اضافه کنید (منظور از سبزی معطر تلخان، مرزه، نعناع، جعفری، گشنیز و کمی شوید است) و در آخر کار باقیمانده گوجه‌های میکس شده را به مواد بیفزایید نمک و ادویه را اندازه کنید و درب ظرف را بگذارید تا مواد با حرارت ملایم برای ۱۵ دقیقه بپزند و آب اضافه آن‌ها کشیده شود.

مرحله پخت ماکارونی

  1. در قابلمه مناسبی تا دوسوم آن آب بریزید و یک قاشق چای‌خوری نمک و زردچوبه و کمی روغن مایع به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب جوش بیاید. سپس ماکارونی‌ها را از وسط بشکنید و داخل ظرف بریزید. حدود ۵-۱۰ دقیقه بعد آب کش کنید.
  2. بعد از آبکش کردن ماکارونی‌ها مقداری آب سرد روی آن‌ها بازکنید (همانند دم کردن برنج) تا حرارت داخل ماکارونی‌ها باعث خمیر شدن آن‌ها موقع دم کردن غذا نشود.
  3. در این مرحله بنا به سلیقه خودتان می‌توانید ته‌دیگ سیب‌زمینی یا ته‌دیگ نان درست کنید. برای این کار کف ظرف راکمی روغن بریزید و برای ته‌دیگ به‌دلخواه نان لواش یا سیب‌زمینی ورقه شده بچینید. برای نچسبیدن سیب‌زمینی حتماً قبل از اضافه کردن روغن به ظرف، بگذارید قابلمه‌تان خشک شود و سپس روغن را اضافه کرده و بگذارید روغن داغ شود و سپس نان یا سیب‌زمینی را اضافه کنید و حدود یه دقیقه صبر کنید تاکمی سرخ شوند.
  4. در مرحله آخر ماکارونی را لایه لایه در قابلمه می‌ریزند و لابه‌لای آن را با سس پرکنید و درب آن را بگذارید تا دم بکشد.

نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن ماکارونی

  • موقع استفاده از گوشت چرخ‌کرده حتماً آن را با مقدار مساوی سویا مخلوط‌کنید. سویا علاوه بر سایر خصوصیات مثبتی که دارد، تأثیر قابل‌توجهی در خنثی کردن کلسترول منفی گوشت نیز دارد و به هضم غذا بسیار کمک می‌کند.
  • قارچ را حتماً در ظرف جداگانه با حرارت زیاد و ترجیحاً با کره سرخ‌کنید و موقع سرخ شدن چند قطره آب‌لیموی تازه روی آن بچکانید تا رنگ قارچ سیاه نشود
  • ماکارونی را زیاده از حد نجوشانید تا خمیر نشود و همچنین رشته‌ها را با آب سرد کاملاً بشویید و از هم جدا کنید.
  • در صورت تمایل برای خوش‌رنگ‌تر شدن غذا ۱ قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده به مایه اضافه کنید.
  • در صورت اضافه کردن قارچ و هویج باید آن‌ها را جداگانه تفت بدهید و مواد دیگری که می‌توانید برای تنوع به مایه اضافه کنید: فلفل دلمه‌ای، قارچ، ذرت و هویج.

خواص ماکارونی

ماکارونی یک غذای پایه و اصلی برای ورزشکاران محسوب می‌شود. این گروه سعی می‌کنند با استفاده از یک رژیم غذائی مناسب قدرت فیزیکی خود را در انجام مهارت مورد نظر افزایش دهند. تغذیه، سوخت بدن است. برای این‌که بدن کار خود را به‌خوبی به انجام برساند، لازم است که هر دو عامل سوخت و مکانیسم بدن انسان به‌خوبی شناخته شود. در ورزش‌های هوازی، وعده‌ی غذای اصلی و غالب باید به‌طور عمده شامل قندها و چربی‌ها باشد.

ماکارونی سرشار از ویتامین آ است و برای پوست خوب است و به رشد سلول‌های جدید پوستی کمک بسیاری می‌کند و غنی از پتاسیم است و به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

برای کاهش کلسترول بالا در بدن کمک می‌کند و مانع بیماری قلبی می‌شود. ماکارونی غنی از اسیدهای آمینه و پروتئین است.

پروتئین به‌سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و از درد استخوان جلوگیری می‌کند. اگر مشکل درد مفصل دارید، حداقل دو بار در هفته حتماً از ماکارونی استفاده کنید ماکارونی مزایای تغذیه‌ای زیادی دارد که حتماً باید در برنامه رژیم غذایی روزانه خود از آن استفاده کنید.

 این مطلب را هم مطالعه کنید: طرز تهیه کرم کارامل

شما برای خوشمزه‌تر شدن ماکارونی چه ترفندهایی دارید؟ آن را با دیگران در قسمت نظرات در میان بگذارید.

گروه آشپزی – جم لایف

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.