دانلود نقشه مترو تهران

اولین خط متروی ایران در شهر تهران افتتاح شد و تاکنون هفت خط از آن افتتاح شده است. شما برای دانلود نقشه مترو تهران به انتهای مطلب مراجعه کنید.

نقشه مترو تهران جدید

نخستین سیستم حمل و نقل ریلی ایران

اولین باری که در ایران حرف از حمل‌ونقل ریلی برای تردد درون‌شهری به میان آمد احتمالاً به زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد در آن زمان امتیاز ساخت تراموای شهری ازجمله نکات پیش‌بینی‌شده در امتیاز نامه‌ای بود که «بارون یولیوس دو رویتر» در سال ۱۲۵۱ هجری خورشیدی روی کاغذ آورد. البته امتیازنامه استعماری رویتر پیش از اجرا به دلیل اعتراضات داخلی و مخالفت روس‌ها باطل شد.

حدود پنجاه سال بعد، ناصرالدین‌شاه در جریان آخرین سفر خود به فرنگ در سال ۱۳۰۶ ه.ق با دیدن ترافیک شهری فرنگیان و استفاده آنان از واگن‌هایی در داخل شهر که به‌جای ماشین بخار از اسب برای کشیدن آن استفاده می‌شد به فکر واردکردن این وسیله نقلیه عمومی در تهران افتاد. او با یک شرکت بلژیکی قراردادی برای ساخت واگن اسبی در تهران بست و آن شرکت نیز در اندک زمانی با انتقال ریل‌ها و واگن‌های آن به ایران اولین وسایل نقلیه ریلی شهری را به تهران آوردند. این واگن‌ها روی ریل‌هایی به عرض کمتر از یک متر که بر سطح زمین نصب‌شده بودند با دو تا چهار اسب (بسته به شیب خیابان‌ها) کشیده می‌شدند و مردم می‌توانستند از دروازه شهری ری تا باغ شاه (میدان حُر امروزی) با آن سفر کنند.

بنیان گذاری متروی تهران

اما نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای بنیان‌گذاری متروی کنونی تهران به سال ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. در مهرسال ۱۳۵۳ مطالعات مربوط به حل مشکلات ترافیک، مترو تهران توسط شرکت‌های مشاور خارجی ازجمله سوفرتو منتج به پیشنهاد سیستم اتوبان مترو (با ۷ خط) شد. بر اساس این پژوهش‌ها، ساخت مترو به‌عنوان اساسی‌ترین راه‌حل بهبود ترافیک تعیین شد.

شرکت‌های فرانسوی از سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی احداث خط ۱ مترو را در اراضی شمال تهران (بزرگراه شهید حقانی کنونی) آغاز کردند. عملیات اجرایی مترو تا آذر سال ۵۹ اجرای ۲۳۰۰ متر تونل و بخشی از سازه ۳ ایستگاه حدفاصل بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی ادامه یافت ولی در این زمان و در پی جریان‌های جنگ ایران و عراق، نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و در اواخر سال ۶۰ هیئت‌وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد.

پس از آنکه ضرورت ساخت مترو در نماز جمعه تهران توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس مطرح شد هیئت‌وزیران در فروردین ۱۳۶۴ اجرای طرح متروی تهران را تصویب و فعالیت ساخت مترو مجدداً در تهران آغاز شد. برنامه اول مترو شامل ساخت خط ۱ (میرداماد – حرم مطهر)، خط ۲ (دردشت – صادقیه) و مسیر برون‌شهری خط ۵ (تهران – گل شهر) جمعاً به طول ۹۰ کیلومتر با ۵۲ ایستگاه بود. فعالیت‌های اجرایی این برنامه از سال ۱۳۶۶ آغاز شد.

افتتاح مترو تهران

اصغر ابراهیمی اصل، مدیرعامل وقت مترو که از سال ۶۵ تا ۷۶ سکان‌دار ساخت مترو در تهران بود، در خصوص آن روزها می‌گوید: «سال ۶۵ همه مخالف ساخت مترو بودند. حتی ساختمان شرکت مترو به وزارت کشور تحویل داده و تبدیل به استانداری شده بود. هیچ‌کس حتی یک اتاق نمی‌داد. کار از نمازخانه شروع شد.

هیچ نقشه‌ای در کار نبود تا اینکه در نمازخانه تعدادی نقشه پیدا شد. وقتی پیگیری کردیم که باقی نقشه‌ها کجاست، مشخص شد که یک سبزی‌فروش نقشه‌ها را خریده است. سپس باوجود یک ماه تحقیق بر روی کاغذها، سبزی‌فروش پیدا شد و بدین ترتیب ۱۹۰ کیلو نقشه مترو تهران در انبارش پیدا شد.»

در سال ۱۳۷۴ با توجه به اتمام بخش‌هایی از کارهای ساختمانی قراردادی برای تأمین تجهیزات قطار شهری به امضا رسید و در پایان روز شانزدهم اسفند ۱۳۷۷ نخستین خط متروی تهران یعنی خط ۵ که تهران را به کرج می‌رساند به بهره‌برداری رسید. از آن زمان تا امروز هرسال بخشی از متروی تهران کامل شده است به‌طوری که اکنون متروی تهران و حومه ۱۱۵ ایستگاه فعال دارد و از ابتدای بهره‌برداری تا تیرماه ۱۳۹۷ حدود ۸ میلیارد سفر با آن انجام‌شده است.

دانلود نقشه مترو تهران

در زیر جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا برای شما دوستان قرار داده شده است.

دانلود نقشه مترو تهران 98 با کیفیت بالا برای کامپیوتر و گوشی های اندرویدی

 برای دانلود نقشه نهایی خطوط مترو تهران کلیک کنید.

یک نظر

  1. ممنون از اینکه نقشه مترو را قرار دادین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.