عفونت گلو را با طب سنتی و گیاهان دارویی در خانه درمان کنید

عفونت گلو می‌توانند ویروسی یا باکتریایی باشد؛ یعنی علت آن ویروس یا باکتری است. عفونت گلوی ویروسی که علت آن می‌تواند گسترش ویروس‌های سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد که بیشتر شایع است و عفونت گلوی باکتریایی که بیشتر با درد و التهاب تشخیص داده می‌شود و توسط یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد می‌شود.

عفونت گلو, درمان عفونت گلو, عفونت گلو طب سنتی

علائم عفونت گلو

اگر شما به عفونت باکتریایی مبتلا شده‌اید! که احتمالاً در ناحیه گلو درد زیادی دارید و علائم آن عبارت‌اند از:

  • تب
  • تورم و التهاب لوزه‌ها
  • سردرد

و اگر عفونت ویروسی باشد علائم زیر نشانگر آن است:

  • سرفه
  • سردرد
  • گرفتگی بینی
  • گلو درد

روش‌های کاهش درد عفونت گلو و گلو درد

برای کاهش درد شما باید میزان مصرف آب را افزایش دهید! و برخی از عادات خود را کنار بگذارید و توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

نوشیدن آب بیش از حد معمول

شما باید بدن خود را هیدراته کنید هیدراته یعنی رساندن آب کافی به سلول‌های بدن. این کار به حفظ سطح اکسیژن خون کمک می‌کند و خون به‌راحتی می‌تواند مواد مغذی و اکسیژن را به همه نقاط بدن برساند. از آن‌سو، اگر بدن هیدراته نباشد ممکن است به بافت‌های عضلانی آسیب برسد؛ بنابراین ضروری است که بدنتان همیشه هیدراته نگه‌دارید.

نوشیدن آب با دمای اتاق می‌تواند گلو درد شمارا کاهش دهد و خشک بودن گلو وضعیت را بدتر می‌کند.

ترک سیگار و قیلیان

اگر عفونت گلو دارید سعی کنید سیگار و قلیان نکشید زیرا دود تنباکو درمان عفونت را طولانی‌تر می‌کند و باعث ناراحتی‌های بیشتر می‌شود و درد را افزایش می‌دهد و بسیار مضر است.

خوردن شام حداقل دو ساعت قبل خواب

سعی کنید شام خود را چند ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید میل کنید زیرا اسید معده به مری باز نمی‌گردد و سوزش گلو و مری کاهش پیدا می‌کند.

استراحت

زمانی که به عفونت گلو مبتلا می‌شوید سعی کنید از استراحت کافی برخوردار باشید زیرا استراحت همیشه سودمند است و برای درمان اکثر بیماری‌ها استراحت کافی بسیار مفید است.

درمان عفونت گلو

اگر گلو درد شما ویروسی باشد دکتر برای شما هیچ آنتی‌بیوتیکی تجویز نمی‌کند زیرا آنتی‌بیوتیک فقط برای درمان عفونت باکتریایی مفید است و اثر دارد. در ضمن مصرف بیش‌ازاندازه آنتی‌بیوتیک نیز توصیه نمی‌شود.

چهار درمان عفونت گلو با طب سنتی و داروهای گیاهی

شما با روش‌های زیر می‌توانید عفونت گلو را با درمان‌های سنتی در خانه درمان کنید.

  1. دم‌نوش سیر

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و خواص زیادی دارد و به شما در درمان گلو درد کمک می‌کند برای تهیه دم‌نوش سیر دو لیوان آب را بر روی حرارت قرار دهید تا جوش آید سپس ۳ الی ۴ حبه سیر به آن اضافه کرده و ۵ دقیقه صبر کنید. سپس آب آن را میل کنید.

  1. دم‌نوش اکیانسه (سرخارگل)

اکیناسه یا سرخارگل، گیاهی است بومی آمریکای شمالی که از دیرباز به‌منظور پیشگیری و درمان سرماخوردگی مورداستفاده قرار می‌گرفته است. این گیاه که امروزه در تمام نقاط جهان کشت و مورداستفاده قرار می‌گیرد، دارای ترکیبات ارزشمندی هم چون آلکیل آمیدی و اسید شیکوریک است که بر سیستم ایمنی بدن اثر گذار بوده و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و باکتریایی را کاهش می‌دهد. ازآنجاکه سیستم ایمنی بدن در ماه‌های سرد سال ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شود، دم‌نوش گیاهی اکیناسه انتخاب بسیار مناسبی است چراکه اکیناسه با افزایش گلبول‌های سفید خون، سیستم ایمنی را تقویت نموده و در مقابل انواع باکتری و قارچ‌ها مقاوم می‌سازد. از دیگر فواید دم‌کرده اکیناسه، رفع التهاب مثانه، رفع عفونت‌های مجاری ادرار، مقابله با بیماری‌های لثه و التهاب لوزه می‌باشد.

برای تهیه دم‌نوش آن دو لیوان آب را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا جوش آید سپس حدود یک قاشق غذاخوری (۱۰ گرم) اکیانسه به آن اضافه می‌کنیم و ۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا دم بکشد. برای شیرین شدن دم‌نوش می‌توانید عسل به آن اضافه کنید.

  1. دم‌نوش زنجبیل

زنجبیل در درمان مشکلات قلبی عروقی و عضلانی، به‌خصوص برای علائم مشترک آنفلوانزا، سرماخوردگی و سرفه بسیار مؤثر است. شما برای تهیه دم‌نوش آن می‌توانید دو لیوان آب را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید تا جوش آید سپس دو قاشق چای‌خوری ریشه زنجبیل رنده شده به آن اضافه کرده و از روی حرارت بردارید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و آن را میل کنید

  1. دم‌نوش پیاز و عسل

این معجون که ترکیبی از پیاز و عسل می‌باشد را می‌توان به‌عنوان قوی‌ترین درمان خانگی سرفه و عفونت گلو نام برد. تأثیر این دم‌نوش به‌خصوص در افراد میان‌سال که از سرفه‌های ناشی از سیگار کشیدن رنج می‌برند، خارق‌العاده است.

برای تهیه این دم‌نوش دو لیوان آب را جوش بیاورید و سپس پیاز را شسته و نواری خردکنید و به آب جوش اضافه کنید و حدود ۷ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد (آب روی حرارت نباشد) برای شیرین کردن آن می‌توانید عسل به آن اضافه کنید.

در مقاله بالا ۴ دم‌نوش گیاهی برای درمان عفونت گلو معرفی کردیم لازم به ذکر است که تأکید کنیم که برای درمان عفونت گلو و گلو درد حتماً به پزشک مراجعه کنید و در کنار درمان می‌توانید با مشورت با پزشک از درمان‌های خانگی و طب سنتی و گیاهی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

  1. عفونت و آبسه دندان
  2. عفونت کپکی دستگاه تناسلی زنان چیست ؟
  3. عفونت پستان

شما برای درمان عفونت گلو از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آن را در قسمت نظرات با دیگران در میان بگذارید.

سالم و سلامت باشید.

سرویس سلامت | جم لایف

 

همچنین ببینید

پیر چشمی ، درمان پیر چشمی ، تفاوت پیر چشمی و دوربینی

پیر چشمی چیست | علائم و درمان اختلال بینایی در پیری

پیر چشمی به کاهش توانایی دید نزدیک است که با افزایش سن و به‌صورت طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.