بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان می‌تواند یک روش بسیار مؤثر برای روشن کردن رنگ طبیعی دندان‌های شما باشد بدون اینکه به سطح دندان آسیب رساند اما این روش نمی‌تواند رنگ داخلی دندان را تغییر دهد و فقط سایه‌ها و تیرگی ایجادشده بر روی سطح دندان را از بین می‌برد.

بلیچینگ دندان , سفید کردن دندان, هزینه بلیچینگ دندان

دلایل بلیچینگ دندان

دلایل متعددی وجود دارد که شما ممکن است دندان‌هایتان را سفید کنید و در میان افراد مختلف متفاوت است و همان‌طور که رنگ مو و پوست افراد با یکدیگر متفاوت است بنابراین رنگ اصلی دندان‌ها نیز متفاوت است و تعداد بسیار کمی از مردم دندان‌های درخشان سفید دارند و دندان‌های ما نیز می‌توانند در هنگام بزرگ شدن دچار تغییر رنگ شوند.

دندان‌های شما همچنین می‌توانند با مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و … و همچنین مصرف سیگار دچار لکه و تیره شدن شوند.

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان چیست؟

بلیچینگ معمول‌ترین روش سفید کردن دندان است و دندان‌پزشک شما می‌تواند به شما بگوید که شما می‌توانید از این روش استفاده کنید یا خیر.

در این روش نیز با استفاده از مواد مخصوص از لثه‌ها محافظت می‌شود، سپس مواد سفیدکننده با غلظت بالا بر روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. ماده مؤثره بعضی از این مواد به‌صورت شیمیایی فعال می‌شود، بعضی با نور و بعضی با گرما و فرق چندانی بین آن‌ها وجود ندارد.

«ماده فعال» در محصول معمولاً پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید است و این ماده بانفوذ به دندان باعث سفیدی می‌شود.

روش‌های بلیچینگ

به‌طورکلی دو روش در بلیچینگ وجود دارد که بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در منزل هست. تجویز روش‌های بلیچینگ باید توسط پزشک و زیر نظر دندان‌پزشک زیبایی انجام شود و بستگی به میزان رضایت بیمار دارد. ولی به‌طورکلی بهترین روش تجویز هردو روش بلیچینگ هست تا دوام سفیدی دندان‌ها بیشتر باشد و نتایج مورد رضایت بیمار حاصل شود.

تفاوت بلیچینگ در منزل با سفید کردن دندان مطب (بلیچینگ در مطب) در این است که در مطب در زمان پانزده تا سی دقیقه به نتیجه‌ی دلخواه می‌رسید اما در منزل بین سه هفته تا یک ماه طول می‌کشد به نتیجه دلخواه و تقریباً مشابه مطب یعنی تا هفتاد درصد نتیجه مطب برسید.

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟

هزینه بلیچینگ در هر شهر و منطقه و دندان‌پزشک متفاوت است و بستگی به دندان‌های شما نیز دارد. در کل هزینه بلیچینگ در منزل از سفید کردن مطب ارزان‌تر است.

استفاده از مواد موجود در بازار

امروزه پودرهای شیمیایی بسیاری وارد بازار شده که دندان‌ها را سفید می‌کنند ولی عوارض بسیار بدی برای دهان و دندان دارند. همچنین در سال‌های اخیر محصولاتی در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها برای سفید کردن دندان، به فروش می‌ترسد که از طرف دندان‌پزشکان تأیید نمی‌شود؛ زیرا این مواد موجب سایش و برداشتن لایه‌ای از روی مینای دندان می‌شوند.

عوارض بلیچینگ

برای سیفید کردن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود و ممکن از این مواد حساسیت، گلودرد، ناراحتی لثه و حساسیت دندانی ایجاد کنند که این علائم موقت هستند و باید ظرف چند روز پس از پایان درمان ناپدید شوند و اگر هریک از این عوارض ادامه داشت یا دچار عفونت و آبسه دندان شدین به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

جلوگیری از تیره شدن دندان پس از بلیچینگ

شما می‌توانید با مصرف کم مواد غذایی و نوشیدنی‌های دندان‌هایتان را لکه‌دار می‌کنند و ترک سیگار از تغییر رنگ دندان‌هایتان جلوگیری کنید.

همچنین روزانه دو دفعه مسواک بزنید و مصرف چای و نوشیدنی‌های شیرین را به حداقل برسانید و به‌صورت دوره‌ای به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

ترجمه شده از dentalhealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.