مضرات و خواص تخم بلدرچین برای کودکان و بهترین نحوه مصرف آن چیست؟

مضرات و خواص تخم بلدرچین برای کودکان زیاد است و مصرف آن قطعاً برای آن‌ها مفید است اما باید در نظر داشته باشید که برای کودکان زیر یک سال و کودکانی که ضعیف‌تر و آسیب‌پذیر هستند بااحتیاط و با نظر پزشک مصرف شود. زمان مجاز برای مصرف زرده تخم بلدرچین پس از هشت‌ماهگی و سفیده پس از یک‌سالگی هفته‌ای ۲ الی ۳ عدد می‌باشد.

مضرات و خواص تخم بلدرچین برای کودکان

جم لایف | سرویس سلامت – تخم بلدرچین خواص زیادی دارد و یک بمب ویتامینی و تغذیه‌ای است و خواص تخم بلدرچین برای کودکان زیاد است و باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان و موجب بهبود اشتها در اطفال کم‌اشتها شده و مناسب برای سنین رشد کودکان و نوجوانان می‌باشد و توسط پزشکان اطفال مصرف آن بسیار توصیه‌شده است.

متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌دهند که کودکان زیر ۱۲ ماه فقط از زرده استفاده کنند و پس از یک‌سالگی مجاز به مصرف سفیده نیز هستند زیرا احتمال ایجاد آلرژی به سفیده بیشتر از زرده است.

شما می‌توانید آن را به‌صورت آب پز یا در روغن گیاهی سرخ‌کرده و یا با آن فرنی تخم بلدرچین تهیه کنید و به کودک خود دهید.

طریقه مصرف تخم بلدرچین برای کودکان

با توجه به خواص تخم بلدرچین بعضی از مردم اعتقاددارند که تخم‌ها را می‌توانند به‌صورت تازه و خام به کودک بدهند اما این کار بسیار اشکال دارد و ممکن است که تخم بلدرچین به میکروب سالمونا آلوده باشد و کودک با دچار مسمومیت شدید و خطرناک کند پس در مورد سلامت کودک نمی‌توان ریسک کرد و تخم‌ها را حتماً آب‌پز یا سرخ‌کنید و مطمئن باشید که پختن آن از خواص آن کم نمی‌کند حتی برای کودک نیز مفید است زیرا حرارت و پختن تخم باعث می‌شود که پروتئین و آهن بسیار ارزشمند موجود در زرده و بسیاری دیگر از مواد معدنی به‌راحتی جذب بدن شوند.

طریقه مصرف تخم بلدرچین برای کودکان

همچنین به‌جز سرخ کردن و آب پز کردن آن می‌توانید فرنی تخم بلدرچین درست کنید به این صورت که آرد برنج با آب مخلوط‌کنید و زرده تخم بلدرچین راهم اضافه کنید خوب که پخت و قوام آمد در آخر شکر بزنید.

مضرات و خواص تخم بلدرچین برای کودکان

تخم بلدرچین حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی و پروتئین است و نسبت به تخم‌مرغ معمولی مقوی‌تر بوده و برای کودکان مبتلابه کم‌خونی‌ها و کودکانی که دچار فقر آهن و کمبود ویتامین دی می‌باشند توصیه می‌شود.

خواص تخم بلدرچین برای کودکان شامل موارد زیر است:

  1. تخم بلدرچین واکنش‌های حساسیتی و آلرژی‌زایی کمتری نسبت به تخم‌مرغ دارد، فلذا در کودکانی که به تخم‌مرغ حساسیت نشان می‌دهند ممکن است در مورد تخم بلدرچین با مشکلی مواجه نشوند.
  2. تخم بلدرچین نسبت به تخم‌مرغ از نظر سالمونلا ایمنی بیشتری دارد. تخم بلدرچین از آن جهت در برابر سالمونلا ایمنی دارد که دمای بلدرچین یک درجه بالاتر از حرارت بدن مرغ است و در این درجه سالمونلا نمی‌تواند زنده بماند.
  3. تخم بلدرچین سرشار از ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۶، B۱۲ و ویتامین D، آهن، منیزیم، روی، مس، فسفر می‌باشد، فلذا در کودکان مبتلابه کم‌خونی‌ها و کودکانی که دچار فقر آهن و کمبود ویتامین دی می‌باشند توصیه می‌شود.
  4. مصرف آن سیستم ایمنی کودکان و بزرگ‌سالان را تقویت می‌کند.
  5. میزان پروتئین در تخم بلدرچین نسبت به تخم‌مرغ بیشتر بوده و میزان کلسترول خوب در تخم بلدرچین بیشتر از تخم‌مرغ است و تخم بلدرچین غنی‌تر از کلسیم و فسفر نسبت به تخم‌مرغ و میزان آهن در تخم بلدرچین بیش از ۷ برابر تخم‌مرغ می‌باشد.
  6. تخم بلدرچین به‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین A، کاهش دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند و مانع توسعه آب‌مروارید می‌شود؛ بنابراین، فعالیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین ضروری در تخم بلدرچین منجر به بهبود بینایی می‌شود.
  7. تخم بلدرچین منبع غنی اسید چرب امگا ۳ است که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید می‌باشد.

معایب و مضرات تخم بلدرچین برای کودکان

مصرف هر ماده‌ی غذایی علاوه بر فواید زیادی که دارد می‌تواند مضراتی را نیز داشته باشد. برخی از مضرات آن برای کودکان را که در اثر مصرف بیش‌ازحد به وجود می‌آید برای شما در زیر شرح داده‌ایم:

معایب و مضرات تخم بلدرچین برای کودکان

مصرف زیاد تخم بلدرچین مضر برای سیستم گوارشی

حضور ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی و غیره در تخم بلدرچین از بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند.

اما هنگامی‌که بیش‌ازحد مصرف شود، ممکن است منجر به تعدادی از مشکلات انسداد روده، گاز معده، نفخ شکم و غیره شود.

آلرژی به تخم بلدرچین

بعضی از کودکان ممکن است هم به بلدرچین هم به تخم‌مرغ آلرژی داشته باشند و یا ممکن است که واکنش‌های آلرژیک را بدتر کند که در چنین مواردی، بهتر است از مصرف تخم بلدرچین اجتناب کنید.

وجود بیش‌ازحد اکسیدان می‌تواند مضر باشد

تخم بلدرچین یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات آنتی‌اکسیدانان است.

اگرچه این ترکیبات مزایای سلامتی را به ارمغان می‌آورند، اما وقتی‌که آن را بیش‌ازحد مصرف کنید ممکن است باعث عوارض بدی شود؛ بنابراین، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای یک دوره طولانی‌مدت ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

میزان استفاده تخم بلدرچین برای کودکان

همان‌طور که فرزندتان در حدود ۹ ماهگی شروع به مصرف مواد غذایی جامد می‌کند، می‌توانید فقط زرده تخم بلدرچین را نیز به او بدهید. حالا اگر فرزند شما ۱ تا ۳ ساله است، می‌توانید هرروز تخم‌مرغ بلدرچین را با زرده و سفیده تهیه کنید و به او بدهید. کودکان بین ۳ تا ۷ ساله می‌توانند ۲-۳ تخم بلدرچین در روز مصرف کنند، بسته به ظرفیت گوارش فردی آن‌ها. کودکان بالای ۷ سال می‌توانند حدود ۳-۵ تخم بلدرچین در روز بخورند.

ارزش غذایی تخم بلدرچین (هر ۱۰۰ گرم)

  • آب: ۷۴٫۳۵ گرم
  • انرژی: ۱۵۸ کیلوژول
  • پروتئین: ۱۳٫۰۵ گرم
  • لیپید: ۱۱٫۰۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۰٫۴۱ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • قند: ۰٫۴ گرم
  • کلسیم: ۶۴ میلی‌گرم
  • آهن: ۳٫۶۵ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۳ میلی‌گرم
  • فسفر: ۲۲۶ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۱۳۲ میلی‌گرم
  • سدیم: ۱۴۱ میلی‌گرم

سخن آخر

در بالا از مضرات و خواص تخم بلدرچین برای کودکان توضیحاتی دادیم اما اگرچه تخم بلدرچین در مقایسه با تخم‌مرغ بسیار کمتر دچار آلرژی می‌کند، اما توصیه می‌شود که قبل از دادن تخم بلدرچین (حتی زرده تا ۱ سالگی) با متخصص اطفال برای هرگونه عوارض جانبی احتمالی مشورت کنید و از مصرف بیش‌ازحد آن بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.