عفونت کپکی دستگاه تناسلی زنان چیست ؟ علت و راه درمان عفونت کپکی

عفونت واژن یکی از شایع ترین بیماری هایی است که از سن بلوغ تا سن يائسگی گریبان گیر زنان و دختران است.عفونت کپکی دستگاه تناسلی هم یکی از مهم ترین عفونت زنان است…

عفونت کپکی زنان چیست ؟

عفونت‌های کپکی بسیار شایع هستند! این عفونت‌ها معمولا وخیم نیستند، و با داروهای بی‌نسخه می‌توان آن را درمان کرد. اكثر زنان عفونت کپکی دستگاه تناسلی را تجربه كرده‌اند. اگر برای اولین‌ بار است که دچار عفونت کپکی نشده‌اید، دکترتان را ببینید تا اطمینان حاصل شود که عارضه‌ای جدی وجود ندارد.

عفونت کپکی دستگاه تناسلی , عفونت کپکی واژن چیست

علایم و نشانه های عفونت کپکی چیست ؟

علائم معمول عفونت‌های کپکی اینها هستند: احساس خارش یا سوزش در واژن و اطراف آن. ترشح از واژن که سفیدرنگ است. مقاربت دردناک ، تورم اطراف و بیرون واژن.

توجه داشته باشید :

ترشحات کپکی به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می‌باشد. این ترشحات معمولا فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌ وجه متعفن نیست ، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌ زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

منشأ و علت عفونت‌ کپکی چیست ؟

منشأ عفونت‌ کپکی اندام تناسلی زنان، عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ معمولا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و تنها زمانی که بیش از حد معمول رشد کند، می‌تواند بیماری‌زا شود.

البته به روشنی نمی‌توان علت عفونت قارچی را توضیح داد، اما آ‌نچه مسلم است قارچ‌ها در بدن ما حیات داشته و با ما هم‌زیست‌اند. قارچ ها در محل زیست ما، در غذاها و خوراکی‌ها وجود دارند و به نوعی می‌توان گفت ما را احاطه کرده‌اند، ولی اکثر ما گرفتار عفونت ناشی از قارچ‌ها نمی‌شویم.

درمان عفونت کپکی

برای درمان این عفونت شایع در بانوان ، درمان ساده ای دارد و برای رفع آن می توان از داروهای ضدقارچ که به شکل کرم واژینال یا شیاف وجود دارند یا داروهای خوراکی و موضعی ، استفاده کرد. مصرف نابجای داروها باعث مقاومت دارویی می شود و درمان را پیچیده و مشکل می کند.

طی چند سال اخیر ، گروهی از محققان در مورد قارچ های مخمری، روی واکسنی کار می کنند که مراحل آزمایشی خود را طی می کند و احتمالا این واکسن تا چند سال آینده وارد بازار می شود.

درمان خانگی عفونت کپکی دستگاه تناسلی زنان

خارش و حساس شدن این نقطه از بدن مانع فعالیتهای روزانه و یا خواب و استراحت شما شود تا قبل از مراجعه به دکتر می توانید از این راهکارهای خانگی استفاده کنید:

سرد نگهداشتن با یخ

گیاه آلوئه ورا،استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نیزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است.

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفید بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگیری می کند. کافی است دو قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در محلول مورد نظر بنشینید و سپس با آب شسته و با حوله تمیز خود را خشک کنید.  شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

آب نمک،شستن واژن با اب نمک غلیظ ازتکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری می کند

سرکه سیب،چند قاشق سرکه را در آب ریخته و واژن خود را با آن بشویید.

عفونت کپکی واژن - درمان عفونت کپکی دستگاه تناسلی با سرکه

نکات مهم در مورد عفونت کپکی واژن

    • زنان باردار بدون مشاوره با پزشک نباید دارویی مصرف کنند. افراد دیابتی هم می توانند با کنترل قندخون و رعایت بهداشت و خشک نگه داشتن ناحیه واژن، از عفونت های قارچی مکرر جلوگیری کنند.
    • به هیچ وجه هنگام ابتلا به عفونت کپکی درمان های خانگی مانند استفاده از بتادین و.. را امتحان نکنید و فقط با آب ولرم محل مورد نظر را بشویید و باعث تحریک این ناحیه نشوید و عوامل عودکننده را بشناسید.
  • براساس نتایج تحقیقات ، از دیگر عوامل موثر در عود مکرر قارچ های مخمری ، پوشیدن لباس های تنگ و چسبان مانند: شلوار جین، جوراب شلواری یا لباس زیر جذب است. به افراد مبتلا به عفونت قارچی توصیه می شود از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنند و لباس نخی بپوشند.

حتما مطالعه کنید : عفونت پستان – علت و راه درمان عفونت پستان

عفونت کپکی دستگاه تناسلی زنان چیست ؟ علت و راه درمان عفونت کپکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.