کیست لثه چیست و علت و علائم و روش درمان کیست دندان چگونه است؟

کیست لثه نوعی کیست فک و کیست دندان است که از لامینای دندانی حاصل می‌شود و در قسمت دهان به وجود می‌آید و مانند یک جوش نقطه‌ای به رنگ سفید دیده می‌شود و اولین بار توسط دکتری به نام Alois Epstein در سال ۱۸۸۰ شناسایی شد.

کیست لثه, کیست دندان, علت کیست لثه, درمان کیست لثه, کیست دندان نوزاد

این کیست‌ها با توجه به سن بیمار به کیست لثه نوزادان و بزرگ‌سالان طبقه‌بندی می‌شود و به‌طور ساختاری از بافت پوششی نازک ایجادشده که شامل سلول‌های التهابی است.

کیست لثه چیست

کیست دندان ممکن است در افراد مختلف به‌ظاهر های گوناگونی باشد و با توجه به ابعاد آن‌ها، کیست‌ها به‌طور متوسط ۲ تا ۳ میلی‌متر قطر دارند و اغلب به شکل بیضی یا گرد هستند و رنگشان زرد یا سفید است.

از هر ۱۰ نوزاد، ۵ نوزاد کیست لثه دارد والدین به‌ندرت می‌فهمند که فرزندشان کیست دارد زیرا اکثراً بدون علائم خاصی هستند و فقط با معاینه توسط پزشک اطفال شناسایی می‌شوند.

تشخیص کیست لثه

تشخیص کیست‌های لثه‌ای می‌تواند به‌صورت بالینی توسط پزشک یا دندان‌پزشک انجام شود و در نوزادان در ماه اول پس از تولد شکل می‌گیرند و قبل از رشد دندان‌های نوزاد کاملاً قابل‌تشخیص‌اند.

در درمان کیست دندان و لثه باید به والدین اطمینان دهیم که این ضایعات کاملاً خوشایند است و نباید نگران باشد زیرا این ضایعات مشکل زیادی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند و اکثر پزشکان معتقدند نیازی به درمان نیست.

کیست لثه, کیست دندان, علت کیست لثه, درمان کیست لثه, کیست دندان نوزاد

کیست‌های غده‌ی مخاطی

کیست غده‌های مخاطی توسط دکتر هانرش بوئن در سال ۱۸۸۶ شناخته شد و این کیست‌ها در قسمت غدد بزاقی کوچک به وجود می‌آیند و در کنار لبه‌ها و باکال ها از سوراخ‌های دندانی، دور از خط میانی یافت می‌شوند. این کیست ها به‌اندازه ۱ تا ۳ میلی‌متر و پر از کراتین هستند. بوئن همچنین کیست‌ها را در رگ‌های آلوئولار به عنوان کیست‌های غدد مخاطی طبقه‌بندی کرد. با این حال، یک قرن بعد نشان داده شد که این کیست‌ها میکروکراتوسیست ها هستند.

کیست لثه بزرگ‌سالان

کیست دندان یا لثه در بزرگ‌سالان یک بیماری نادر است که از لامینا دندان‌ها تشکیل‌شده است در بافت نرم بر روی بخش‌های باکال و لبه فک به وجود می‌آیند و ظاهرشان مانند تورم به رنگ قرمز یا تیره‌تر است و به‌طور معمول برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما زمانی که بزرگ‌تر می‌شوند می‌توانند باعث ناراحتی شوند و با یک جراحی ساده می‌توان آن‌ها را برداشت و درمان راحتی دارند.

سخن آخر

دندان های سالم به ندرت دچار کیست می شوند و اگر دندان های سالمی داشته باشید و مرتبا به دندان پزشک مراجعه کنید لثه های شما دچار کیست نمی شوند. گاهی اوقات افراد کیست دندان را با عفونت و آبسه دندان اشتباه می گیرند و توصیه ما این است که هر گاه تورمی در دهانتان ایجاد شد به پزشک مراجعه کنید.

منبع: healthline

گروه سلامت جم لایف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.