تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر برای زنانی که مشکوک به سرطان گردنه ی رحم هستند تجویز میشود، توصیه میشود این آزمایش را همه ی بانوان هر سال انجام دهند. آزمایش پاپ اسمیر پزشک توسط برس سرویکس نمونه‌ها را برمی‌دارد و یا توسط اسپکولوم دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا نمونه‌ها را از رحم و گردن رحم برمی‌دارد.

تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر جزء آزمایش‌های غربال‌گری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد، با نمونه برداری و آزمایش سلول شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد. توصیه می‌شود این آزمایش به صورت مرتب (اغلب سالانه) برای زنان انجام شود.

تست پاپ اسمیر چیست - آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

آزمایش پاپ یا پاپ اسمیر (Pap Smear)، آزمایش نمونه‌ های سلولی برداشته شده از قسمت گردن رحم در خانم ها است.
این آزمایش برای کشف سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می شوند.
پاپ اسمیر بهترین وسیله برای شناسایی عوارض پیش‌ سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی است که به سرطان گردن رحم منتهی می شوند.
اگر سرطان گردن رحم زود شناسایی شود، می ‌توان آن را درمان کرد.

آزمایش پاپ اسمیر توسط پزشکی یونانی به نام جورجیوس پاپانیکولائو ابداع شد و به یاد او نامگذاری شد.

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر

فاز پرولیفراتیو از چرخه قاعدگی یعنی حدود روز ۱۵ چرخه قاعدگی است.

مراجعه کننده باید از یک هفته پیش از آزمایش کرم‌ها و پمادهای واژینال استفاده نکرده باشد.

از ۴۸ ساعت پیش دوش واژینال استفاده نکرده باشد.

از ۲۴ یا ۴۸ ساعت پیش آمیزش جنسی نداشته باشد.

و پیش از آزمایش پاپ اسمیر معاینه واژینال نشده باشد.

انواع روش های پاپ اسمیر

 انجام این تست غالبا راحت و بدون درد و بدون بیهوشی در مطب صورت می گیرد. در این بررسی ها تغییرات قبل از بدخیمی، علائم عفونت با ویروس پاپیلوما و تغییرات بدخیمی واضح و پیش رفته دهانه رحم دیده می شود.

در آزمایش پاپ اسمیر پزشک توسط برس سرویکس نمونه‌ها را برمی‌دارد و یا توسط اسپکولوم دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا نمونه‌ها را از رحم و گردن رحم برمی‌دارد. نمونه‌ها برای تشخیص سلول‌های ناهنجار به آزمایشگاه منتقل شده و زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شوند. جهت انتقال این لام‌ها از فولدرهای لام می‌توان استفاده کرد. این روش جز تشخیص سلول‌های سرطانی مرتبط با HPV، نشان‌دهنده عفونت‌های رحمی نیز هست.

روش سنتی و قدیمی‌تر انجام تست پاپ اسمیر

انتقال سلول‌های برداشته شده از مجاری واژن و دهانه رحم توسط وسایل نمونه‌برداری به یک اسلاید شیشه‌ای است. عیب این روش آن است که حدود ۸۰ درصد سلول‌ها بر روی وسایل نمونه‌برداری باقی‌مانده و دور ریخته می‌شوند. مزیت این روش کم‌هزینه‌تر بودن آن است. تا اواسط دهه ۹۰ تنها این روش استفاده می‌شد.

پاپ اسمیر به روش «تین پرپ»

روش تین پرپ که کارایی بیشتری دارد در اواسط دهه ۹۰ معرفی شد.

در این روش تمام سلول‌های برداشت شده به یک محلول نگهدارنده و سپس بر روی یک اسلاید شیشه‌ای منتقل می‌شود. هنگام انتقال سلول‌ها از محلول به اسلاید شیشه‌ای در روش تین پرپ، مواد غیر تشخیصی مانند سلول‌های خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف می‌شوند و آزمایشگر تنها سلول‌های دهانه رحم را منتقل می‌کند. همچنین سلول‌های دهانه رحم به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می‌شوند؛ بنابراین هم‌پوشانی سلول‌های پوششی که در روش قدیمی وجود دارد و نیز احتمال پوشیده شدن یک سلول غیرطبیعی از بین می‌رود و قدرت تشخیصی تست پاپ اسمیر افزایش می‌یابد. همچنین هنگام انتقال سلول‌های دهانه رحم به محلول، می‌توان همزمان سلول‌های سرطانی و احتمال وجود HPV و عفونت‌های کلامیدیایی و سوزاک را بررسی کرد. نزدیک به ۹۰ درصد تست‌های پاپ اسمیر در آمریکا به روش تین پرپ است. این روش پرهزینه‌تر از روش سنتی است.

تست پاپ اسمیر چیست - آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

چه افرادی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند ؟

تمام خانم‏هایی كه از نظر جنسی فعال هستند و سن بالاتر از ۲۱ سال دارند.

باید سالانه یك بار  تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) را انجام دهند.
اگر شما جزء جمعیت پر خطر نباشید و سه سال متوالی تست طبیعی یعنی منفی داشته باشید می‏ توانید فواصل زمان انجام تست پاپ اسمیر (تست سرطان دهانه رحم ) را افزایش دهید.(مثلا هر سه سال یک بار)

خانم‏های پرخطر شامل موارد زیر می ‏باشند:

* زنانی كه رابطه تك همسری ندارند و یا اینكه همسر آنها شركای متعدد جنسی داشته باشد.
*خانم‏هایی كه زگیل‏های تناسلی و یا عفونت‏های منتقله از راه جنسی دارند.
* خانم‏هایی مبتلا به HIV
* خانم‏های سیگاری
*خانمهای نازا یا آنهایی که به هر دلیلی اصلا زایمان نداشته اند
*پایین بودن سن ازدواج
*در ۱۰ درصد موارد هم ژنتیک

عوارض انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

پس از انجام این آزمایش امکان دارد مهبل اندکی خونریزی کند. اگر خونریزی بسیار زیاد باشد باید به پزشک اطلاع داد. شخصی که تست بر روی او انجام شده می تواند بلافاصله پس از خاتمه یافتن تست فعالیت های عادی خود را از سر گیرد.

در ارسال تست پاپ اسمیر به پاتولوژی باید :

  • مشخصات کامل بیمار شمال نام و نام خانوادگی،نام پدر،سن
  •  تاریخ نمونه گیری
  • اولین روز آخرین قاعدگی
  • محل تهیه پاپ اسمیر(واژینال-سرویکال)
  • تعداد حاملگی-تعداد حاملگی هایی که به هفته ۲۰ یا بعد از آن رسیده است.
  • سابقه هیستولوژی غیر طبیعی
  • درمان های قبلی انجام شده
  •  وضعیت هورمونی:شیر دهی،یائسگی،مصرف داروی هورمونی
  • تاریخ آخرین آزمایش پاپ اسمیر
  • روش جلوگیری
  • سابقه جراحی(هیسترکتومی،کورتاژ،سزارین،سایر جراحی ها)
  •  در جواب پاپ اسمیر موارد زیر ذکر می شود:
  • شرایط هورمونی بیمار(نمونه با سن بیمار تطابق دارد یا خیر)
  • نمونه گرفته شده کافی است یا خیر
  •  بیمار عفونت دارد یا خیر
  •  بیمار انگل دارد یا خیر
  •  واکنش های پوششی انجام شده یا خیر؟مثلا متاپلازی گردن رحم دیده می شود یا خیر
  •  وجود یا عدم وجود سلول های نامشخص(در صورت وجود سلول های نامشخص،۳ماه دیگر مجددا پاپ اسمیر گرفته می شود)

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟

هنگامی که شخص برای انجام تست آماده شد، لباس هایی که پایین تر از کمر خود بر تن دارد را در می آورد، به پشت روی تخت معاینه دراز می کشد و کمر و ساق پاهای خود را با ملحفه ای می پوشاند. علاوه بر آن پاهای خود را بالا می برد و پاشنه های خود را در رکاب واقع در انتهای میز می گذارد تا زانوهایش شل شده و به اطراف متمایل شوند. سپس شخص حرفه ای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که معاینه را انجام می دهد، ابزاری پلاستیکی یا فلزی را که به آن لوبریکانت (ماده لغزنده ساز) مالیده شده است و آن را اسپکلوم می نامند، به آرامی وارد مهبل می کند. این ابزار به آرامی دیواره های مهبل را از هم باز می کند. شاید این کار باعث شود شخص اندکی احساس ناراحتی کند.

تست پاپ اسمیر چیست - آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

تست پاپ اسمیر بدون درد و بیهوشی میباشد پس بدون ترس و استرس این آزمایش را انجام دهید.

پس از معاینه چشمی گردن رحم (انتهای بیرونی و باریک رحم)، شخص حرفه ای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از یک میله برداشت یا سواب پنبه ای یا قاشقک یا برس گردن رحم برای جمع آوری سلول ها از دو محل واقع در گردن رحم استفاده می کند که یکی از این دو محل در قسمت خارجی دهانه رحم یا Ectocervix (قسمتی که از همه به مهبل نزدیک تر است) و دیگری در قسمت داخلی گردن رحم یا Endocervix (قسمتی که در مجاورت بدنه رحم قرار دارد) واقع می باشد. این ناحیه را ناحیه انتقال یا گذار (Transition Zone) می نامند و سرطان های گردن رحم در این ناحیه تشکیل می شود. به هنگام جمع آوری سلول ها شاید شخصی که تست می شود کشش یا فشاری در مهبل خود احساس کند.

سپس یک تیغه یا لام (اسلاید شیشه ای میکروسکوپ) را به این سلول ها آغشته کرده یا سلول ها را در داخل ظرفی گذاشته و نمونه برای ارزیابی به آدرس آسیب شناس ارسال می گردد.

پس از خاتمه یافتن تست پاپ اسمیر ، شخص حرفه ای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، معاینه گردن رحم را کامل می کند؛ به این صورت که دستکش آغشته به ماده لغزنده ساز را به دست می کند و دو انگشتش را در داخل مهبل می گذارد و با دست دیگر بدن شخصی که معاینه می شود را از بیرون لمس می کند تا متوجه حضور توده یا نرم شدگی دیگر اندام های تناسلی مانند لوله های رحم، تخمدان ها و رحم شود.

 سخن آخر در مورد پاپ اسمیر

امروزه با پیشرفت علم ، تست پاپ اسمیر روش های گوناگونی دارد و این آزمایش بدون درد و بیهوشی انجام میشود و عوارض خاصی ندارد و شخصی که این آزمایش را انجام میدهد میتواند بعد آزمایش فعالیت های خود را شروع کند.

این آزمایش برای تشخیص سرطان گردنه ی رحم انجام میشود و این نوع سرطان اگر به زود تشخیص داده شود قابل درمان است.پس توصیه ما به بانوان این است که هر سال این آزمایش را انجام دهند.

پیشنهاد میشود مطالعه کنید : عفونت کپکی دستگاه تناسلی زنان چیست ؟ علت و راه درمان عفونت کپکی

تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

گردآوری : مجله ی سلامت جم لایف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.