خواص سرکه سیب و مضرات آن + طریقه مصرف سرکه سیب

سرکه سیب همانند آب سیب سرشار از پکتین است و حاوی اسیدفولیک؛ نیاسین؛ اسید پانتوتنیک؛ و ویتامین C است. همچنین حاوی مقدار کمی از مواد معدنی سدیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم است. سرکه سیب همچنین می‌تواند مقادیر قابل‌توجهی از اسید استیک و اسیدسیتریک داشته باشد و در طب سنتی به‌عنوان دارو از آن استفاده می‌شده است.

خواص سرکه سیب, مضرات سرکه سیب, طریقه مصرف سرکه سیب, میزان استفاده سرکه سیب و خواص سرکه سیب برای لاغری
سرکه سیب

مصرف سرکه سیب به‌تنهایی یا با عسل برای استخوان‌های ضعیف (پوکی استخوان)، کاهش وزن، گرفتگی و درد عضلات پا، ناراحتی معده، گلودرد، مشکلات سینوسی، فشارخون بالا، آرتریت، برای کمک به از بین بردن بدن از سموم، تحریک تفکر، آهسته شدن روند پیری، تنظیم فشارخون، کاهش کلسترول و مبارزه با عفونت کاربرد دارد و یک داروی طبیعی است.

بعضی افراد هم آن را برای درمان آکنه، تسکین آفتاب‌سوختگی، نیش حشرات و جلوگیری از شوره سر بر روی پوست استفاده می‌کنند

خواص سرکه سیب

  • برای بیماری‌های معده مفید است

در طب سنتی از آن برای رفع خستگی‌ها و اسپاسم شکم و روده استفاده می‌شده است و اگر یک عفونت باکتریایی باعث اسهال شدن شما شده است سرکه سیب می‌تواند به دلیل خواص آنتی‌بیوتیکی مشکل شما را رفع کند. به همین منظور شما دو قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید.

  • خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده

سرکه سیب می‌تواند انواع باکتری‌ها را از بین ببرد و برای بیماری‌های عفونی مفید است. در طب سنتی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌شده است. بقراط، پدر طب مدرن، از سرکه برای تمیز کردن زخم بیش از دو هزار سال پیش استفاده کرده است.

همچنین به‌عنوان یک نگهدارنده غذا می‌توان از آن استفاده کرد و مطالعات نشان داده است که باکتری‌های موجود در غذا را از بین می‌برد و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. اگر شما به دنبال یک‌راه طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، سرکه سیب سرکه می‌تواند بسیار مفید باشد.

در کل در این سرکه مقدار زیادی اسید استیک وجود دارد که می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد و از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری کند و می‌توان از آن به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده و نگهدارنده طبیعی استفاده کرد.

  • کاهش قند خون و درمان دیابت

تاکنون یکی از موفق‌ترین موارد استفاده از سرکه سیب، برای درمان در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بوده است. دیابت نوع ۲ که سابق بر این آن را دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین (NIDDM) یا دیابت بزرگ‌سالان می‌نامیدند، نوعی اختلال در سوخت‌وساز بدن است که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می‌شود. این مسئله در تقابل با دیابت شیرین نوع ۱ است که در آن به دلیل تخریب سلول‌های جزیره‌ای در لوزالمعده با کمبود مطلق انسولین مواجه هستیم.

بااین‌حال قند خون بالا می‌تواند در افرادی که دیابت ندارند هم مشکل‌ساز باشد و علت اصلی پیری و بیماری‌های مختلف مزمن می‌باشد. خیلی از افراد قند خونشان را در محدوده طبیعی حفظ می‌کنند و مؤثرترین راه برای انجام این کار کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قند است اما مصرف سرکه سیب نیز می‌تواند اثر قوی داشته باشد.

در بررسی‌های پزشکی اثبات‌شده است که مصرف سرکه سیب برای کنترل قند خون و انسولین مفید است و مصرف ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب، قبل از خواب می‌تواند روزانه قند خون را ۴ درصد کاهش دهد.

مطالعات دیگر در انسان نشان می‌دهد که سرکه می‌تواند عملکرد انسولین و کاهش سطح قند خون بعد از غذا را بهبود بخشد. به همین دلیل، سرکه می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت، پیش دیابت یا کسانی که می‌خواهند سطح قند خون خود را به دلایل دیگری پایین نگه دارند مفید باشد.

اگر شما در حال حاضر داروهای کاهش‌دهنده قند خون را مصرف می‌کنید، قبل از افزایش مصرف هر نوع سرکه، با پزشک خود مشورت کنید.

  • کمک به کاهش وزن و کاهش چربی شکم

مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند به‌طور شگفت‌انگیز به کاهش وزن کمک کند و باعث کاهش مصرف کالری و کاهش وزن می‌شود. مطالعه در ۱۷۵ فرد مبتلا به چاقی نشان داد مصرف روزانه سیب سرکه سیب به کاهش چربی شکم و کاهش وزن کمک می‌کند.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد سرکه سیب برای کاهش وزن مفید است اما به‌تنهایی مصرف آن کافی نیست و شما باید در رژیم غذایی خود نیز تجدیدنظر کنید و کالری کمتری مصرف کنید.

  • کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب

بیماری قلب در حال حاضر شایع‌ترین علت مرگ زودرس در جهان است و چندین عامل بیولوژیکی به کاهش یا افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است و تعدادی از این عوامل خطر را می‌توان با مصرف سرکه بهبود داد.

دانشمندان مطالعاتی در حیوانات انجام دادند که نشان می‌دهد سرکه سیب سرخ می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید و چندین عامل بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، همچنین برخی مطالعات نشان می‌دهد که سرکه فشارخون را در موش‌های صحرایی کاهش می‌دهد که یک عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی و مشکلات کلیه است.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، مطالعات انسانی نیز نشان می‌دهد که سرکه سیب سرکه می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد، کاهش انسولین را بهبود بخشد و به مبارزه با دیابت کمک کند. این عوامل همچنین باید به کاهش خطر بیماری قلبی منجر شود.

  • کمک به درمان سرطان

سرطان یک بیماری وحشتناک است که با رشد غیرقابل‌کنترل سلول‌ها شناخته می‌شود. در مورد اثرات ضد سرطانی سرکه سیب مقالات زیادی وجود دارد و درواقع مطالعات متعدد نشان داده است که سرکه‌های مختلف می‌توانند سلول‌های سرطانی را کاهش دهند و تومورهای کوچک را از بین ببرند.

ممکن است مصرف سرکه سیب ممکن است به جلوگیری از سرطان کمک کند، اما قبل از هرگونه توصیه، می‌بایست بیشتر مورد تحقیق قرار گیرد و با پزشک مشورت شود.

میزان مصرف و نحوه استفاده

بهترین راه استفاده از سرکه سیب و افزودن آن به رژیم غذایی، استفاده آن در آشپزی و تهیه سس سالاد، سس مایونز خانگی و این نوع غذاها می‌باشد اما شما می‌توانید آن را در آب رقیق کنید و به‌عنوان یک نوشیدنی مصرف کنید.

دوزهای رایج از ۱-۲ قاشق چای‌خوری (۵-۱۰ میلی‌لیتر) تا ۱-۲ قاشق غذاخوری (۱۵-۳۰ میلی‌لیتر) در روز، در یک لیوان آب بزرگ مخلوط کنید و بهتر است که با دوزهای کوچک شروع کنید و از مقادیر زیاد استفاده کنید، زیرا سرکه بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی مضر را ایجاد کند.

به‌طور کلی میزان معمول برای استفاده سرکه سیب ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری در روز می‌باشد که می‌توان در آشپزی استفاده شود یا در یک لیوان آب حل شود و هیچ‌وقت آن را به‌صورت مستقیماً استفاده نکنید زیرا خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند به مینای دندان‌هایتان آسیب رساند.

مضرات

مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموماً بدون مشکل می‌باشد؛ اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب می‌تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود. زنانی که پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می‌تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. از آنجا که سرکه سیب می‌تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف نمایند.

تداخلات دارویی

افرادی که ملین، دیورتیک و داروی بیماری‌های قلبی و دیابت مصرف می‌نمایند، باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشکشان مشورت نمایند.

سخن آخر

در کل سرکه سیب خواص زیادی دارد و برای درمان بیماری‌هایی نظیر دل‌درد، دردهای عضلانی، دیابت، گلودرد، سینوزیت، سم‌زُدایی، انرژی‌زایی، سکسکه، بالا بودن سطح کلسترول، سوء هاضمه، کاهش وزن، قند خون، رگ‌های واریسی، قارچ‌های پوستی و پا، آلرژی‌های فصلی و … مفید است اما قبل از هرگونه مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه میکنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید: از خواص و مضرات تخم بلدرچین بیشتر بدانیم

سلامت و تندرست باشید.

گروه سلامت مجله جم لایف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.