از خواص و مضرات تخم بلدرچین بیشتر بدانیم

تخم بلدرچین از خواص زیادی برخوردار است و مصرف آن در رژیم غذایی شما می‌تواند سلامتی شمارا تضمین کند. تخم بلدرچین از جهتی یک مادهٔ غذایی است که به‌سرعت خراب می‌شود. لذا تولیدکننده می‌بایستی در جهت تضمین کیفیت آن، با نگه‌داری اصولی از فاسدشدن تخم بلدرچین جلوگیری نماید.

تخم بلدرچین نیز مانند شیر در انسان موجب رشد و تکامل اعضای بدن شده به‌طوری که در برخی موارد با شیر گاو مقایسه می‌شود هرچند شیر به دلیل مقدار زیادی کربوهیدرات در مقایسه با تخم بلدرچین غنی‌تر به‌حساب می‌آید. تخم بلدرچین مواد معدنی بسیاری ازجمله آهن و فسفر بوده و می‌توان گفت تمامی ویتامین‌ها بخصوص ویتامین A، D، تیامین (B2) و ریبو فلاوین (B2) را دارا می‌باشد. سطح انرژی و پروتئین آن نیز بسیار مناسب گزارش‌شده است. با توجه به نیاز تغذیه‌ای یک انسان، یک تخم‌مرغ و یا معادل آن حدود شش تخم بلدرچین، چیزی در حدود ۱۰ درصد پروتئین، ۹ درصد چربی و ۴ درصد از کالری موردنیاز بدن انسان را تأمین می‌نماید.

خواص و مضرات تخم بلدرچین

به نظر می‌رسد که ارزش اقتصادی و قیمت تخم بلدرچین در مقابل ارزش غذایی بالای آن، کم است. بااین‌حال توصیه می‌شود به تازه بودن آن برای بهره‌برداری بیشتر توجه خاص معمول گردد.

خواص تخم بلدرچین

شما با اضافه کردن تخم بلدرچین به رژیم غذایی خود می‌توانید از مزایا و خواص آن برای سلامتی خود بهره‌مند شوید. از خواص تخم بلدرچین می‌توان به متعادل کردن کلسترول، کاهش فشارخون، پیشگیری از بیماری‌های مزمن و بهبود بینایی اشاره کرد.

افزایش سطح انرژی

لیست بلند بالایی از مواد معدنی و ریزمغذی‌ها که در تخم بلدرچین یافت می‌شود باعث شده است که این ماده برای افزایش سطح انرژی بسیار مفید باشد. صبحانه‌ای با پروتئین‌های زیاد و مواد مغذی فراوان برای افرادی که به کافئین یا سایر محرک‌ها وابسته‌اند توصیه می‌شود زیرا می‌تواند سطح انرژی آن‌ها را تنظیم نماید.

بهبود بینایی

مقادیر بسیار خوبی از ویتامین A در تخم بلدرچین یافت می‌شود. این موضوع بدین معنی است که استفاده کردن از آن می‌تواند از بیماری و سلامت چشم شما محافظت کند. فعالیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین به کاهش دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند و از توسعه آب‌مروارید پیشگیری می‌نماید. همین امر باعث می‌شود دید بهتری داشته باشید.

پیشگیری از بیماری‌های مزمن

آنتی‌اکسیدان‌ها اجزای مهم و ضروری برای سلامت انسان‌ها هستند زیرا بدن به‌طور مداوم با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد بیماری مزمن و سرطان می‌شوند. تخم بلدرچین سطح خوبی از ویتامین D و A دارد و می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و از سلامت بدن محافظت نماید.

متعادل کردن کلسترول

اسیدهای چرب مفیدی در تخم بلدرچین یافت می‌شود. به همین خاطر بیشتر افراد می‌توانند از آن برای سلامت قلب خود استفاده کنند. کلسترول HDL یکی از انواع کلسترول خوب است که بدن ما برای مبارزه با کلسترول بد خون به آن نیاز دارد. کلسترول HDL بیش از ۶۰ درصد اسیدهای چرب را در تخم بلدرچین تشکیل می‌دهد. بااین‌حال افرادی که در حال حاضر مشکلاتی با کلسترول خوددارند اضافه کردن مقادیر زیادی از این تخم‌ها به رژیم غذایی نمی‌تواند انتخاب خوبی برایشان باشد زیرا ۱.۶ گرم اسید چرب اشباع در هر وعده از آن وجود خواهد داشت.

افزایش متابولیسم

محدوده ویتامین B ای که در تخم بلدرچین یافت می‌شود می‌تواند فعالیت متابولیکی را در طول بدن افزایش دهد. این عملکردها دربرگیرنده فعالیت‌های هورمونی و آنزیمی است. به همین خاطر تخم بلدرچین می‌تواند فرآیندهای بدن و عملکرد اندام را بهبود ببخشد.

تسکین آلرژی

تخم بلدرچین به‌طور طبیعی پروتئین ovomucoid بالایی دارد که به‌عنوان آنتی آلرژیک (ضد حساسیت) در بدن عمل می‌کند. به همین خاطر افرادی که از احتقان بینی، التهاب یا سایر نشانه های آلرژی رنج می برند می‌توانند از این تخم بهره‌مند شوند.

تحریک رشد

درست همانند تخم‌مرغ معمولی، تخم بلدرچین نیز می‌تواند پروتئین خوبی برای شما فراهم آورد. پروتئین برای فرآیندهای بی شماری از بدن لازم است. این ماده به اجزای تشکیل دهنده تجزیه می‌شود و می‌تواند برای ساخت سلول ها، بافت ها، عضلات، استخوان و رگ های خونی جدید مورد استفاده قرار گیرد. پروتئین موجود در این تخم می‌تواند مزایای زیادی برای بدن فراهم آورد و رشد طبیعی بدن را تامین کند.

پاکسازی بدن

سم زدایی از بدن بسیار مهم است به خصوص در دنیایی که با مواد سمی، آلاینده ها و فلزات سنگین پر شده است. مطالعات نشان داده اند افزودن این تخم به رژیم غذایی می‌تواند سموم را از جریان خون حذف کند و اندازه سنگ مثانه و سنگ کلیه را کاهش دهد.

کاهش فشارخون

مواد معدنی ضروری در تخم بلدرچین یافت می‌شود. یکی از این مواد پتاسیم است. اگرچه اثر محافظتی از قلب و عروق در این تخم هنوز تحت مطالعه است اما حضور پتاسیم می‌تواند توانایی آن برای کاهش فشارخون را افزایش دهد. مقدار پتاسیم موجود در آن بیشتر از تخم‌مرغ معمولی است.

 

توصیه میکنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: پوکی استخوان چیست + درمان گیاهی با طب سنتی

مضرات تخم بلدرچین

هر ماده غذایی که بیش از حد مصرف شود می‌تواند عوارض و مضراتی داشته باشد. تخم بلدرچین نیز دارای مقداری اسیدهای اشباع است که بهتر است در مقدار متعادلی مصرف شود. در واقع تغییر عمده ای در رژیم غذایی باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد اما مصرف متعادل آن برای سلامتی مناسب و بسیار مفید است. خانم های بارداری که اضافه وزن دارند و چاق هستند، خانم های باردار دیابتی و یا خانم های بارداری که چربی خون بالا دارند قبل از مصرف آن حتما با پزشک تغذیه خود مشورت کنند.

مجله اینترنتی جم لایف

30 نظر

  1. با سلام ٫پدرم سکته ی مغزی کرده دو ماه پیش و ما هرروز بهش گوشت بلدرچین میدیم ، هزثر روز مصرف کردنش ضرر نداره؟

    • با سلام
      چون پدرتان در وضعیت خاصی قرار دارد بهتر است با پزشک معالجشان مشورت کنید. اما اگر به اندازه مصرف شود مشکلی ایجاد نمی کند.

  2. سلام وقت بخیر
    ایا مصرف بلدرچین بصورت خام باعث چاقی میشود؟

    • با سلام
      همیشه آنرا به اندازه مصرف کنید زیرا مصرف زیاد آن هم عوارضی دارد و هم باعث چاقی می شود.

  3. سید رضا

    سلام من باشگاه میرم بدنسازی روزبی ۱۲عددمیخورم میخوام بدونم زرده تخم‌بلدرچین ضرر داره؟واس کجاهای بدن زرر بیشتری داره

    • با سلام
      چون برای بدنسازی مصرف می کنید بهتر است با مشاور تغذیه مشورت کنید.

  4. سلام من حدود یکماه هست که روزی سه عدد تخم بلدرچین استفاده میکنم و ریزش مو هام قطع شده خیلی خوشحالم و ادامه میدم مصرف روزانه رو

  5. با سلام و درود فراوان من از وقتی که حدودا یکماه روزی سه عدد تخم بلدرچین مصرف میکنم ریزش مو هام به طرز عجیبی برطرف شده

  6. فهیم نوری

    با سلام خدمت شما عزیزان
    چگونه باید تخم بلدر چین استفاده صورت گیرد جوشانده ، خام یا که در روغن سرخ شده ؟؟؟؟
    و باید حد اکثر روزانه چند عدد کفایت میکند.

    • با سلام
      بهترین نوع مصرف بصورت جوشانده است و سپس سرخ شده، توصیه میکنیم از مصرف خام آن خودداری کنید.
      مصرف آن برای نوزادان بالای یکسال هفته ای دو الی سه عدد می باشد و اگر نوزاد تاکنون زرده تخم مرغ مصرف نکرده بهتر است از اندازه یک نخود شروع کنید و افزایش دهید.
      مصرف برای بزرگسالان نیز روزانه دو عدد بلامانع است.

  7. سلام و عرض ادب میخواستم بدونم از تخم بلدرچین تاچه مدت میشود در یخچال نگهداری کرد.ممنون وسپاسگذارم

    • با سلام
      اگر از تخم بلدرچین بسته بندی استفاده می کنید، مدت زمان انقضای آن که اغلب یک الی دوماه است بر روی بسته بندی درج شده است و اگر از تخم بلدرچین خانگی استفاده می کنید اگر آن ها تمیز باشند و پوسته ی آنها ترک نداشته باشد میتوانید در یخچال به مدت چهار الی شش هفته نگهداری کنید. اگر برای نوزاد و کودک استفاده می شود بهتر است تخم تازه تهیه شود.

  8. سلام
    میشه بگید روزی چندتا تخم بلدرچین میتونیم به بچه بدیم
    دخترم ۲سالشه بعضی روزا ۳تا میخوره ضرر نداره

    • سلام
      اگر دخترتان به تخم بلدرچین حساسیت نداره مشکلی براش ایجاد نمیکنه اما بهتر است روزانه حداکثر دو تخم بلدرچین بیشتر بهش ندین چون زیاده روی در هر ماده غذایی مفید نیست و بهتر است با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.

  9. سلام من بچم آنزیم کبدش بالا بود و پس از چند وقت با کنترل و دارو خوب شد حالا تخم مرغ کم بهش میدم بخاطر آنزیم کبدش میخواستم بدونم میشه تخم بلدرچین جای گذین تخم مرغ کنم ممنون

    • با سلام
      تخم بلدرچین برای کودکان خاصیت زیادی دارد لذا به دلیل اینکه کودک شما آنزیم کبدی بالایی دارد بهتر است قبل از اضافه کرد تخم بلدرچین به رژیم غذایی آن با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.

  10. با سلام من ۸۵ سال سن دارم از فواید تخم بلدرچین اکاه شدم لطبا بفرمایید چه مقدار میتوانم روزانه مصرف نمایم

    • با سلام
      با توجه به این که در کهنسالی ویتامین های بدن کاهش پیدا میکند شما میتوانید با مصرف تخم بلدرچین سطح املاح و ویتامین های بدن را بالا ببرید و تخم بلدرچین برای افراد مسن بسیار مفید است و سبب استحکام عضلات و استخوان‌ها میشود. مصرف روزانه یک عدد بدون عوارض میباشد. همچنین شما میتوانید برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

  11. سلام ببخشید من پنج تا تخم بلدرچین داخل معجون ریختم اما بعد ازخوردن معجون دچار تپش قلب شدیدی شدم اما قبلا هربار که معجون میخوردم دوتا تخم بلدرچین میزدم دچار همچین حالتی نمیشدم یا مصرف بیش از اندازه تخم بلدرچین باعث تپش قلب من شده؟

    • با سلام
      تخم بلدرچین دارای مواد غذایی بسیاری است و انرژی زیادی دارد و لذا برای مصرف زیاد آن باید با مشاور تغذیه مشورت کنید.

  12. سلام.دختر من هر زمان تخم بلدرچین می خوره شروع به تهوع می کنه و هر چی که در معده داره داخلی می شه..(بدجوری)…..دل درد هم می گیره. می شه گفت به تخم بلدرچین حساسیت داره ؟در حای که می گن بلدرچین ضد الرژی است؟

    • با سلام
      تخم بلدرچین ضد حساسیت و ضد آلرژی می باشد اما با توجه به شرایطی که برای دخترتان پیش می آید ممکن است معده دخترتان حساس بوده و بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  13. سلام من به دخترم تخم بلدرچین میدم هم وزنش خدب شده هم اشتهاش دخترم۹ماهشه

  14. با سلام .
    اطلاعات بسیار خوب و کاملی رو از مطالب شما دریافت کردم .عالی بود و سپاسگذارم

  15. سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون ۱ ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون

    • با عرض سلام
      دوست عزیز، مفتخریم که توانسته ایم رضایت شما را جلب کنیم.

  16. میر ناصر طهرانی

    روشی بسیارعالی است که از این طریق میتوان به سئوالات پاسخ دریافت کردم!

  17. بادرود واقعا عالی بود.من ازموقعی که شروع به خوردن تخم بلدرچین کردم.دردارنج دست راستم خیلی بهتر شده

  18. مقاله بسیار مفیدی بود ممنون از شما

    • علی عزتیان

      سلاممن ریزش مو دارم و شنیدم تخم بلدرچین میتونه درمان کنه بخاطر ویتامین ب…… فقط طریقه مصرفش برای ریزش مو چجوریه …..؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.