خانه / سلامت / دانستنی‎های سلامت / تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی و روش‌های دیگر

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی و روش‌های دیگر

برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید از روش‌های گوناگونی مانند خوردن معجون و دم‌نوش و روش‌های طب سنتی استفاده کنید. در مقاله زیر روش هایی مفید برای شما قرار داده‌شده که می‌تواند کمک بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی ضعیف بکار برد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی

جم لایف | سرویس سلامت – خستگی مداوم، سرماخوردگی و گلودرد می‌تواند علائم بارز سیستم ایمنی ضعیف باشد و اگر این علائم به‌صورت مکرر در بدن شما به وجود می‌آید علت آن ضعف سیستم ایمنی بدنتان است و باید برای تقویت آن اقدام کنید زیرا سیستم ایمنی بدن شما نقش اساسی در بهتر زندگی کردن شما دارد.

سیستم ایمنی بدن چیست؟

مطابق بهداشت کودکان استنفورد، «سیستم ایمنی بدن میکروارگانیسم‌های عفونی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بدن خارج می‌کند.»

بااین‌حال، گاهی اوقات، ضعیف می‌شود. رژیم غذایی ضعیف، استرس یا شرایط دیگر ممکن است مانع از انجام عملکردهای اساسی آن شود.

چگونه یک سیستم ایمنی ضعیف را بشناسیم

سیستم ایمنی بدن، دفاع شما در برابر برخی عوامل خارجی است که می‌تواند به شما حمله کند و به شما آسیب برساند.

شبکه سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌هایی که آن را تشکیل می‌دهند وظیفه همکاری با یکدیگر برای محافظت از بدن را دارند. به این سلول‌های محافظ لنفوسیت‌ها، نوعی گلبول سفید گفته می‌شود. علاوه بر این، آن‌ها مسئول حمله به میکروارگانیسم‌های ایجادکننده بیماری هستند. این سلول‌ها در تیموس، طحال و مغز استخوان قرار دارند. به آن‌ها اندام لنفاوی گفته می‌شود.

اگر در هر زمان معینی سطح گلبول‌های سفید خون شما کم باشد، نمی‌توانید به‌خوبی با بیماری روبرو شوید و در آن مرحله باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما فردی است که می‌تواند بفهمد چه عواملی باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شما شده است، سپس یک برنامه درمانی را برای شما تجویز می‌کند.

علائم ضعف سیستم ایمنی بدن

۱. خستگی مداوم

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند معمولاً احساس خستگی می‌کنند. درواقع موارد زیادی وجود دارد که باعث خستگی می‌شود.

بااین‌حال، وقتی دائماً احساس خستگی می‌کنید، ازجمله احساس خستگی هنگام صبح که از خواب بیدار می‌شوید، این از نشانه مطمئن ضعف سیستم ایمنی بدن است.

خستگی مداوم و بیحالی

نشانه دیگری که باید به آن توجه کنید این است که حتی بعد از انجام کار زیاد احساس خستگی کنید. همچنین ممکن است هنگام تغییر دما احساس ناراحتی کنید. در نظر گرفتن همه این علائم مهم است.

۲. عفونت‌های مکرر می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود

عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت معده یا لثه متورم یا قرمز همه نشانگر این هستند که بدن شما دچار کمبود مادهٔ خاصی است. علاوه بر این، اگر شما اغلب از اسهال رنج می‌برید، ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید.

۳. آلرژی

برخی از افراد نسبت به دیگران مستعد ابتلا به واکنش‌های آلرژیک هستند. درواقع مواردی مانند گردوغبار، گرده یا سایر عوامل محیطی می‌توانند تهدیدی برای پوست یا غشاهای مخاطی شما ایجاد کنند.

بنابراین، این چیزی است که می‌تواند در سلامت شما تأثیر بگذارد. اگر این مورد در بدن شما یافت شود، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی ضعیفی نیز داشته باشید.

۴. سرماخوردگی مکرر

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف معمولاً بیشتر بیمار می‌شوند و سرما می‌خورند.

هرسال چند بار سرماخوردگی دریافت می‌کنید؟ یکی در ماه؟ آیا گلوی شما همیشه ملتهب است؟ آیا به‌راحتی به آنفولانزا مبتلا می‌شوید؟

ضعف سیستم ایمنی بدن, سرماخوردگی زیاد

اگر چنین است، شما باید به پزشک مراجعه کنید تا تعداد گلبول‌های سفید خون خود را بررسی کنید. شما ممکن است یک سیستم ایمنی ضعیف داشته باشید، یعنی آن‌طور که باید از شما محافظت نمی‌کند و باید برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان اقدام کنید.

۵. زخم‌هایی که دیر بهبود پیدا می‌کنند

اگر هنگامی‌که بدنتان دچار زخمی می‌شود و این زخم‌ها دیر بهبود پیدا می‌کنند و همیشه ملتهب هستند می‌تواند از علائم ضعف سیستم ایمنی باشد و اگر این‌چنین است باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا شمارا معالجه کند.

چگونگی تقویت سیستم ایمنی ضعیف

مراقب رژیم غذایی خود باشید

رژیم غذایی خوب مترادف با سلامتی است. بااین‌حال، گاهی اوقات اگر بیمار هستیم باید به رژیم غذایی خود توجه کامل داشته باشیم.

یک رژیم غذایی خوب، باید متنوع و متعادل باشد و از سبزیجات و میوه و پروتئین‌های مفید زیاد استفاده شود و مصرف قند، چربی و مصرف مشروبات الکی و سرخ‌کردنی‌ها را به حداقل رساند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی و رژیم غذایی

مصرف مرکبات همانند پرتغال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش و … برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار مفید است.

خواب کافی برای جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن داشته باشید

داشتن یک خواب آرام و آرامش‌بخش برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. به‌این‌ترتیب بدن شما می‌تواند انرژی خود را دوباره پر کند تا مطمئن شود که تمام سیستم‌های شما به‌درستی کار می‌کنند.

بی‌خوابی و استرس دشمنان سلامتی هستند.

رعایت بهداشت

برای جلوگیری از سیستم ایمنی ضعیف، لازم است که مرتباً دستان خود را بشویید.

مهم است که چند بار در روز دست‌های خود را بشویید. در حقیقت، برای سلامتی شما نیز به همان اندازه مهم است که بتوانید غذای خود را تمیز نگه‌دارید.

همچنین سبزیجات را که می‌پزید و میوه‌هایی که می‌خورید را کاملاً بشویید تا میکروب‌های آن از بین برود. همه این موارد برای جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن ضروری است.

استرس خود را به‌خوبی مدیریت کنید

استرس فقط پاسخ بدن شما به وضعیتی است که شما دوست ندارید. اگر استرس مداوم داشته باشید می‌تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود که به‌تدریج سلامتی شمارا بدتر می‌کند. استرس می‌تواند سموم در بدن شمارا افزایش دهد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و باعث ایجاد بیماری شود.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید: استامینوفن برای کودکان به چه میزان بر اساس سن و وزن مصرف شود؟

سخن آخر

تقویت سیستم ایمنی بدنی یکی از کارهایی است که می‌توان با تغییر در روش زندگی و رژیم غذایی ایجاد کرد.

تمام این نکات که در بالا ذکر شد را در نظر داشته باشید و اولویت‌های خود را تعیین کنید، از خود مراقبت کنید و مدتی را برای خود اختصاص دهید. سپس، می‌توانید از خطرات رایج که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود، در امان باشید.

سالم و سلامت باشید

منبع: step to health

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.