کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست و علائم و روش های درمان آن

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک سوراخ یا حفره‌های کوچکی هستند که در قسمت بالای شکاف بین باسن و پایین دنبالچه ایجاد می‌شوند و ممکن است با مایع یا چرک پر شود و ایجاد آبسه و عفونت کند که همراه درد است و اگر عفونی شود، چرک و خون از خود ترشح می‌کند و بوی بدی پیدا خواهد کرد.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست

جم لایف | سرویس سلامت – سینوس پیلونیدال بیشتر در بین مردان شایع است و در افراد جوان بیشتر دیده می‌شود و افرادی که شغل‌هایی مانند راننده تاکسی، کارمندان و افرادی که زیاد می‌نشینند در معرض ابتلا هستند.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در بیشتر موارد یک بیماری ژنتیک است که موهای زائد در ناحیه انتهای ستون فقرات به‌جای اینکه از سمت ریشه به سمت بیرون رشد کنند به سمت زیر بافت و پوست نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد التهاب و این بیماری می‌شوند.

علت ابتلا به بیماری کیست مویی و سینوس پیلونیدال

این بیماری در اثر عوامل متعددی ایجاد می‌شود که بیشترین دلیل ژنتیک و جنس موی افراد است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح داده‌ایم.

ژنتیک: ارثی بودن در ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است، چراکه طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده ممکن است در یک خانواده بیشتر افراد به این بیماری مبتلا شوند و حتی نسل‌های بعدی این بیماری را داشته باشند.

افراد پر مو: به‌طورکلی ریسک ابتلا به این بیماری در افراد پر مو بیشتر است؛ اما باید توجه داشت که طبق آمار موجود این مهم نمی‌تواند در ابتلا به بیماری کیست مویی بسیار تأثیرگذار باشد.

پوشیدن لباس تنگ: لباس‌های تنگ و چسبان میزان اصطکاک را بیشتر و فرد را مستعد سینوس پیلونیدال می‌کند.

عدم توجه به بهداشت فردی: عدم رعایت بهداشت به‌خصوص در ناحیه‌ی مقعد و اطراف آن منجر به آلودگی پوستی و قرار گرفتن در معرض عفونت کیست مویی خواهد شد.

شغل‌هایی با تحرک کم و نشستن زیاد: کارهای کم‌تحرک و نشسته مانند کارمندی و رانندگی باعث اصطکاک پوستی بیشتر در ناحیه‌ی پشت و نشیمن‌گاه درخواهند شد.

ضربه به ناحیه پایین کمری: مثلاً ضربه به ناحیه‌ی نشیمن‌گاه طی سقوط و آسیبی که طی ضربه در بافت‌ها ایجادشده است.

علائم کیست مویی

آبسه و متورم شدن پوست در قسمت بالای شکاف باسن یکی از مهم‌ترین علائم سینوس پیلونیدال است و ممکن است شما در ابتدا به‌جز یک فرورفتگی کوچک و چال مانند روی سطح پوستتان، هیچ‌گونه علامت قابل‌توجهی نداشته باشید. بااین‌حال هنگامی‌که این فرورفتگی عفونی شود، به‌سرعت به یک کیست (یک کیسه‌ی بسته پر از مایع) یا یک آبسه (یک بافت متورم و ملتهب که در آن چرک جمع می‌شود) تبدیل خواهد شد.

نشانه‌های عفونت:

  • تورم کیست
  • قرمز شدن پوست و احساس در آن ناحیه
  • درد هنگام نشستن یا ایستادن
  • تشکیل بیش از یک دسته حفره یا چندین سوراخ در پوست
  • ترشح چرک یا خون از آبسه که بوی بدی دارد
  • خارج شدن مو از ضایعه

پیشگیری از ابتلا به کیست مویی

کیست مویی یک اختلال ساده است که بیشتر به خاطر رعایت نکردن اصول بهداشتی و سبک زندگی نادرست با بروز درد فراوان و نداشتن درمانی به‌جز جراحی ایجاد می‌شود و شما می‌توانید با شست‌وشوی روزانه‌ی ناحیه‌ی موردنظر با صابون ملایم، شستن صابون به‌طور کامل، خشک نگه‌داشتن ناحیه و پرهیز از نشستن به مدت طولانی از ابتلا و عود کیست مویی جلوگیری کنید.

کاملاً آشکار است که چاقی و اضافه‌وزن باعث افزایش میزان تعریق این افراد به‌خصوص در چین‌های بدن می‌شود. تعریق ناحیه‌ی ایجاد کیست مویی فرد را مستعد بروز کیست پیلونیدال برای اولین بار یا عود آن خواهد کرد؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل و در پیش گرفتن یک برنامه‌ی اساسی کاهش وزن همراه با ورزش و تحرک بدنی می‌تواند احتمال به وجود آمدن سینوس پیلونیدال را کاهش دهد.

معمولاً کیست مویی در مراحل اولیه بدن هیچ علائمی شروع به شکل‌گیری می‌کند و فرد تازه زمانی متوجه بروز آن می‌شود که کار از کار گذشته و مشکل وارد مرحله‌ی حاد خود شده است. البته در برخی مواقع نیز با علائم عمومی‌ای چون تب، درد مفاصل و عضلات و یا ناراحتی ظاهر می‌شود. این علائم معمولاً از باکتری آلوده‌کننده‌ی سطح پوست ناشی می‌شود. گاهی اوقات علائم تا بروز درد و قرمزی محل و تشکیل آبسه و حتی تخلیه خودبه‌خود آن پیش می‌رود.

درمان کیست مویی و سینوس پیلونیدال

روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد و اگر بیماری شما عفونت و پیشرفت زیادی نکرده باشد می‌توانید از روش‌های طب سنتی و در منزل آن را درمان کنید اما مهم‌ترین روش درمان کیست مویی، جراحی می‌باشد و سایر روش‌ها ممکن است جواب ندهد.

روش‌های زیر از روش‌های درمان کیست مویی است:

درمان اولیه

اگر این بیماری در شما تشخیص داده شود و هیچ التهابی وجود نداشته باشد در مرحله اول پزشک برای شما یک آنتی‌بیوتیک قوی تجویز می‌کند و باید بدانید این روش کیست مویی را درمان نمی‌کند بلکه شمارا از عفونت و احساس ناراحتی خلاص می‌کند. پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که مدتی بعد دوباره برای معاینه مراجعه کنید، به‌طور منظم موزدایی کنید یا محل موردنظر را تیغ بزنید و به بهداشت شخصی‌تان بیشتر توجه کنید.

تزریق فنول

پزشک برای این نوع درمان، اول یک بی‌حسی موضعی به شما خواهد داد. سپس فنول، یک ترکیب شیمیایی که به‌عنوان ضدعفونی‌کننده به کار می‌رود را به داخل کیست تزریق می‌کند. ممکن است لازم باشد که این روند چندین بار تکرار شود. درنهایت این درمان باعث می‌شود که ضایعه، سفت و بسته شود.

تزریق فنول در جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

این درمان، نرخ عود بسیار بالایی دارد؛ بنابراین روش درمانی متداولی برای کیست مویی نیست. پزشکان در برخی از موارد، جراحی را به‌عنوان بهترین روش درمان انتخاب می‌کنند.

جراحی کیست مویی

 چنانچه بخواهید از روش جراحی استفاده کنید باید بدانید جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می‌گیرد. در جراحی باز، پس از بیهوش کردن شخص بیمار؛ با خارج کردن کیست مویی آن را بخیه نمی‌زنند تا باگذشت زمان، جای آن از کف پر شود. درروش دوم نیز پس از خاج کردن کیست مویی آن را بخیه می‌زنند. باگذشت حدود ده روز می‌توان برای خارج کردن بخیه به پزشک مراجعه نمود؛ اما آخرین و بهترین گزینه لیزر می‌باشد که در زیر به آن می‌پردازیم.

جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

باید توجه داشت که وجه تمایز انجام جراحی در گذشته و امروز در بخیه زدن است، چراکه در گذشته بر این باور بودند که با دوختن محل جراحی فرد در مدت‌زمان کوتاهی درمان می‌شود؛ اما امروزه پزشکان بر این باور هستند که بهتر است محل انجام جراحی دوخته نشود و بالعکس بازبماند و بیمار روزانه آن قسمت را شست‌وشو دهد تا به‌تدریج بافت آن ناحیه‌ترمیم شود.

درمان کیست مویی با لیزر

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیاز به انجام جراحی با چاقو نیست، چراکه در روش‌های قدیمی جراحی، دوران نقاهت بیمار طولانی بوده و همچنین باید درد بسیاری را تحمل می‌کرد، اما عمل از طریق لیزر دارای مزایایی متعددی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

  •  انجام بی‌حسی موضعی
  •  عدم نیاز به تراشیدن زخم
  •  عدم نیاز به پانسمان
  •  کاهش چشمگیر درد
  •  سرپایی بودن جراحی
  •  کاهش دوره نقاهت

این مطلب را مطالعه کنید: کیست لثه چیست و علت و علائم و روش درمان کیست دندان چگونه است؟

درمان کیست مویی را جدی بگیرید

یکی از عوارض عمل نکردن و عدم درمان به‌موقع کیست مویی ابتلا به‌نوعی سرطان پوستی است. این نوع سرطان پوستی می‌تواند از منطقه‌ی عفونی و آلوده‌ی کیست مویی شروع‌شده و به‌تدریج به سایر نقاط بدن کشیده شود. سرطانی که درمان آن آسان نیست و می‌تواند سرطان‌های مهلک‌تری را در بدن شما به وجود بیاورد.

در حقیقت کیست مویی می‌تواند به‌مرورزمان سلول‌های پوست شمارا تغییر دهد و بافت‌های سرطانی متعاقب آن ظاهر شوند.

درمان کیست مویی در اینجاست که اهمیت و جایگاه خود را بهتر و بیشتر از هر زمان دیگری نشان می‌دهد. شاید شما در ابتدا با یک عفونت ساده مواجه شوید و همه‌چیز را ساده در نظر بگیرید ولی همین عفونت می‌تواند آغازگر عوارض و خطرات جبران‌ناپذیر زیادی باشد.

درمان قطعی بیماری کیست مویی جراحی می‌باشد و تا وقتی‌که این کیست دارای عفونت باشد این بیماری به‌دفعات عود خواهد کرد که همراه با ترشح چرک و درد می‌باشد. درنتیجه درمان خانگی و داروئی روش مؤثری در درمان سینوس موئی نیست.

 

همچنین ببینید

پیر چشمی ، درمان پیر چشمی ، تفاوت پیر چشمی و دوربینی

پیر چشمی چیست | علائم و درمان اختلال بینایی در پیری

پیر چشمی به کاهش توانایی دید نزدیک است که با افزایش سن و به‌صورت طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حاصل عبارت زیر را وارد کنید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.